Programmi tellimine
Meil on alati hea meel lapsi loodusesse viia! Kui oled leidnud oma klassile sobiva programmi, siis broneeri aeg e-posti aadressil info@loodusrada.ee või tel 56678621. Palume aeg kirja panna vähemalt 2 nädalat enne selle toimumist. Enne programmi valimist võid ka meiega konsulteerida. Meil on tihti toimumas põnevaid hooajaprogramme. Et nendest võimalustest kuulda, võid saata enda kontaktandmed. Lisame Sind siis meie õpetajate infokirja saajaks.
LASTEAED
Sõbraks lindudega
Kestvus: 2 tundi
Alustame programmi meie õppeklassis. Uurime lindude välimust, arutleme koos lastega, kuidas linnud ehitavad pesasid, mida nad söövad ja kuidas nad lennata oskavad ja endale kaaslasi leiavad. Uurime veebikaardi järgi, kus meie linnud talvituvad ning kui pikk rändetee on erinevatel linnuliikidel.
Kuulame erinevate lindude hääli ja vaatleme enamlevinud liike piltidelt. Edasi saavad lapsed binoklite abil looduskooli ümbruses koos juhendajaga erinevad linde vaadelda. Teeme lühikese vaatlusretke, kus proovime leida koolimaja pargis elutsevaid linde. Programmi jooksul mängime erinevaid lindudega seotud õppemänge.
Huvitavad putukad
Kestvus: 2 tundi
Meie ümber elab palju põnevaid ja huvitavaid putukaid. Programmi käigus püüame erinevaid veeputukaid ning vaatleme, millised nad välja näevad. Otsime üheskoos, millised putukad elavad metsas mullas ja sambla sees. Toome põnevamad neist õppeklassi ning vaatame neid looduskooli suure mikroskoobiga. Vaatame üheskoos pilte põnevatest mutukatest ning saame proovida „putukaprille”.
Aastaajad
Kestvus: 2 tundi
Looduskooli ümbrus on põnev paik. Vastavalt aastaajale teeme lühikese matka looduses ning tutvume puude, rohttaimede, putukate ja lindude eluga. Vaatame, kuidas taimed ja loomad sellel aastaajal hakkama saavad. Liigume nii metsas kui ka niidul. Tunnetame loodust erinevate meeltega – proovime tähele panna nii värve, lõhnu kui ka helisid. Õppeklassis tutvume erinevate lindude ja metsloomade eluga.
I-III KLASS
Matemaatika ja emakeel looduses
Kestvus: 3 tundi
Programmi esimeses pooles uurime kuidas leida ja seostada geomeetrilisi kujundeid looduses eksisteerivaga? Kas ilma joonlauata saab mõõta puid või taimi? Uurime ka vastavalt aastaajale hulkade moodustamist ja loendamist erinevate looduslike elementide abil.
Teine pool viib meid põnevale metsa-ning niiduretkele, kus otsime loodusest peidus olevad täis-ja kaashäälikud. Loeme ja lahendame lõbusaid toomise ülesandeid. Paneme tööle kõik oma meeled- milliseid helisid me kuuleme või lõhnu tunneme?
Sõbraks kalaga
Kestvus: 3 tundi
Kala on toit, mis paljudele lastele ei maitse. Käesoleva õppeprogrammi eesmärk on kalaga rohkem sõbraks saada. Tutvustatakse Eestis elavaid erinevaid kalu, kalade kehaehitust, millistel viisidel saab kalu püüda ning söögiks teha.
Programm algab ülevaatega kalade ehitusest. Saadakse selgeks Eestis enamlevinud kalaliigid ja püütakse neid ise piltide abil kindlaks määrata. Näitlike püügivahendite abil tehakse tutvust erinevate kalapüügi võimalustega. Õpitakse, millistel lihtsatel kodustel viisidel on võimalik kala toiduks valmistada. Toimub ühine kala söömise ja kokkuvõtete ring.
Sõbraks metsikute taimedega
Kestvus: 3 tundi
Õppeprogrammi eesmärk on tutvustada neid Eesti looduses kasvavaid taimi, mida on võimalik ühtlasi ka toiduks tarvitada. Õpilased saavad kogemuse, kuidas „söödav“ muutub „toiduks“ ja õpivad looduses kasvavat rohkem märkama ja uue pilguga nägema. Käsitletavad taimed erinevad vastavalt aastaajale.
Programm algab ülevaatega söödavatest ja mürgistest taimedest. Loodusretke käigus ka kogutakse taimi, millest hiljem õpitakse sööke ja jooke valmistama. Pärast metsaandide maitsmist toimub kokkuvõttev juturing.
Kalamaimud ja puruvanad
Kestvus: 3 tundi
Õppeprogramm tutvustab veega seotud elusolendeid ning õpilased saavad harjutada ka liikide määramist. Õppeklassis alustame loomariigi süstematiseerimise ühistööga. Seejärel teeme põhjalikumat tutvust imetajate, kalade ja lindudega. Loengu osad vahelduvad iseseisvate ülesannetega.
Õues püütakse veest ja põhjamudast kahvaga erinevaid veemutukaid, kes pannakse täpsemaks uurimiseks vanni. Mikroskoobi all on võimalik osasid liike vaadelda, lihtsamate määrajate abil neid kindlaks teha. Lõpetuseks toimub matk lahe ääres.
Elu männimetsas
Kestvus: 3 tundi
Sissejuhatus õppeklassis
Tutvustame Nõva männimetsade levinumaid taimi – räägime, kuidas nad kasvavad ja millist rolli nad metsas täidavad. Männimetsa loomastik ja linnustik – tutvume Nõva kandi männimetsades enamlevinumate loomaliikidega ning õpime nende seoseid. Mets ja inimene – kuidas on mets kasulik inimesele ja inimene kasulik metsale?
Õppekäik männimetsas
Jalutame läbi eriilmelise männimetsa ning tutvume mitmekesise taimestikuga taimeruutude abil. Otsime ja uurime loomade tegevusjälgi, mis aitavad meil mõista metsa eluolu ning loomade käitumist.
Elu liivarannas
Kestvus: 3 tundi
Sissejuhatus klassiruumis
Uurime kaardilt, missuguseid veekogusid on Nõva piirkonnas. Räägime mereäärsetest elanikest – minevikust ja olevikust. Uurime fossiile ning tutvume Nõva randadel sagedamini esinevate taimede, lindude, loomade ning selgrootutega. Tutvume inimtegevuse mõjuga rannale.
Õppekäik mereranda
Õppekäigul tutvume mererannas olevate vetikate, merekarpide ja muu rannaelustikuga. Õpime tundma Läänemere tunnusliike ja otsime rannast siin kunagi elanud mereloomade ja taimede fossiile. Vaatleme rannas ja merel olevaid veelinde ning tutvume nende rändega.
IV-VI KLASS
Läänemere elustik ja elutingimused
Kestvus: 3 tundi
Õppeprogramm tutvustab Läänemeres valitsevaid keskkonnatingimusi ja seal elutsevaid liike. Suure põrandakaardi abil vaatame üle Läänemere geograafia: Läänemerd ümbritsevad riigid, suuremad lahed, saared, poolsaared, väinad. Räägime Läänemeres valitsevatest keskkonnatingimustest, võrdleme Läänemerd ookeaniga. Uuritakse, kuidas on organismid Läänemere väikese soolsusega kohastunud.
Liikidest tehakse tutvust levinumate vetikate ja veetaimedega, vee-selgrootute, kalade, merelindude ja -imetajatega. Määrame liike. Õpime tundma, millistes veekihtides erinevad vetikad paiknevad ja milline on nende roll meres.
Toiduahelad ja -võrgustikud
Kestvus: 2 tundi
Õppeprogrammi eesmärk on anda teadmisi liikide tundmise ja nende omavaheliste toitumissuhete kohta. Vahetuma õpikogemuse saamiseks otsitakse ja püütakse liike looduskooli ümbrusest, Nõva looduskaitsealalt. Loodusretke käigus nähtud liigid tehakse kindlaks ja arutletakse nendega seotud toitumissuhete üle. Õpilased püüavad vees ja selle ääres elavaid organisme, määravad liigi ja koostavad nii toiduahelaid kui ka – võrgustikke.
Sõbraks kalaga
Kestvus: 3 tundi
Kala on toit, mis paljudele lastele ei maitse. Käesoleva õppeprogrammi eesmärk on kalaga rohkem sõbraks saada. Tutvustatakse Eestis elavaid kalu, kalade bioloogiat, võimalusi kalade püüdmiseks ning söögiks tarvitamiseks.
Programm algab ülevaatega kalade ehitusest ja kohastumustest. Määraja abil harjutatakse liikide määramist ja saadakse selgeks Eestis enamlevinud kalaliigid. Näitlike püügivahendite abil tehakse tutvust erinevate kalapüügi võimalustega. Õpitakse, millistel lihtsatel kodustel viisidel on võimalik kala toiduks valmistada. Toimub ühine kala söömise ja kokkuvõtete ring.
Õpime looduses matemaatikat
Kestvus: 3 tundi
Programm viib kokku matemaatikas õpitu päris looduses eksisteerivaga. Milliseid kujundeid võib leida metsa alt ja õue pealt? Kui pikad või rasked on matkal kohatud loodusobjektid? Eriti põnevaks läheb, kui püüame puude ja põõsaste kõrgust ära arvata. Anname esmalt hinnangu ja seejärel kontrollime tulemust mõõtmise teel. Oskus täpselt mõõta nõuab harjutamist. Loendame hulkasid, olgu selleks linnud parves, puud metsatukas või hoopis sipelgad pesas. Kuidas jõuda tulemuseni, mis vastab tegelikkusele? Läbi mängude harjutame liitmist-lahutamist saja piires. Me ei unusta ka loodusõpetust ja teeme tutvust retke käigus kohatud liikidega. Kuna liigume looduses, annab programmil osalemine ka lastele vajalikku füüsilist koormust.
Sõbraks metsikute taimedega
Kestvus: 3 tundi
Õppeprogrammi eesmärk on tutvustada neid Eesti looduses kasvavaid taimi, mida on võimalik ühtlasi ka toiduks tarvitada. Õpilased saavad kogemuse, kuidas „söödav“ muutub „toiduks“ ja õpivad looduses kasvavat rohkem märkama ja uue pilguga nägema. Käsitletavad taimed erinevad vastavalt aastaajale.
Programm algab ülevaatega söödavatest ja mürgistest taimedest. Lapsed õpivad taimi eristama ja harjutavad seda ümbruses kasvavate taimede põhjal. Loodusretke käigus ka kogutakse taimi, millest hiljem õpitakse sööke ja jooke valmistama. Pärast metsaandide maitsmist toimub kokkuvõttev juturing, kus jagatakse kogemusi saadud maitsetest ja käsitletakse metsikute taimede toiteväärtust.
Karst ja salapärane Salajõgi
Kestvus: 2 tundi
Programmi esimeses pooles selgitatakse põhjavee käitumist settekivimite suhtes ja karsti teket ning tuuakse näiteid erinevate karstivormide kohta. Räägime põhjavee kaitsest karstialal. Programmi teises pooles toimub õpperetk Salajõe karstialale, kus asub pikkuselt neljas maa-alune salajõgi Eestis ning mis on üks meie tuntumatest karstialadest. Liigume mööda Salajõe maa-alust ja maapealset lõiku. Vaatleme karstilehtreid, salajõe neeldumisala ning kohta, kus ta uuesti maa peale tuleb.
Programmi toimumise ajal on vajalik bussitranspordi olemasolu.
VII-IX KLASS
Kalade bioloogia
Kestvus: 2 tundi
Programm tutvustab meie kalade mitmekesisust ning nende ehitust. Pildiprogrammi ja määramisäppi vahendusel tutvutakse Eesti kalade mitmekesisusega ja nende vees kohastumustega.
Praktilise töö käigus õpitakse kalu määrama, mõõtmisprotseduure läbi viima ning vanusele hinnangut andma. Võetakse soomusproov. Hiljem kalad lahatakse ning uuritakse nende siseelundeid ja tehakse kindlaks sugu.
Vajalikud vahendid: võimalusel isiklikud õhukesed kummikindad
Lindude mitmekesisus
Kestvus: 3 tundi
Õpitakse tundma tavalisemate Eesti lindude välimust ja häälistusi ning erinevates elupaikades (veekogud, mets, niit) elavate lindude kohastumusi. Harjutatakse linnuliikide ja linnuparve suuruse määramist. Tutvustatakse huvitavama rändeteega linde ning interneti vahendusel jälgitakse meie lindude teekonda laias maailmas. Õpilastele tutvustatakse rõngastega märgistamist.
Õues toimub linnuvaatluse õppekäik, mille käigus õpitakse linnuliike ära tundma ja vaatluseid kirja panema. Praktilise harjutuse käigus tehakse kindlaks lindude võimalikud pesapaigad. Töövahenditena kasutatakse binoklit, linnumäärajat, tahvelarvutites olevat “Nutikat linnumäärajat” ja interaktiivseid harjutusi.
Selgrootute loomade kohastumused
Kestvus: 3 tundi
Programmi käigus püütaksee looduskooli ümber elutsevaid selgrootuid loomi. Kogutud isendid määratakse ning õpitakse erinevate rühmade vahel vahet tegema.
Ühe praktilise tööna uuritakse vees elavaid selgrootuid. Suuremate liikide välimust ja liikumist jälgitakse akvaariumis, väiksemaid uuritakse mikroskoobi all. Leitud liigid määratakse.
Teise praktilise tööna uuritakse metsakõdus elavaid selgrootuid. Organisme püütakse otse maapinnalt, võetakse proove samblast, mullast, kõdunenud puidust ja muudest taolistest kohtadest. Järgneb proovide sorteerimine ja leitud liikide määramine. Järgneb kokkuvõttev vestlus kohastumuste üle.
Seened ja samblikud
Kestvus: 2 tundi
Alustame programmi ühise seeneretkega. Korjame metsast erinevate seente näidiseid. Õpime tundma samblikke. Märgime puutüvele ja maapinnale vaatlusruudu, kus hindame samblike mitmekesisust ilma neid korjamata ning kahjustamata. Saame teada, mis vahe on sammaldel ja samblikel ning miks arvatakse samblikke seente, mitte taimede hulka. Uurime, missugust pisielu võib metsa alt leida ning milline roll on seentel ja samblikel metsas.
Metsast tulles teeme väikese seenenäituse ning püüame erinevaid liike määrata. Vaatame väikest esitlust seente mitmekesisuse ja kasutamise kohta. Vaatleme seene erinevaid osi mikroskoobiga.
Teadusliku uurimismeetodi rakendamine
Kestvus: 4 tundi
Programm algab ülevaatega teadusliku uurimismeetodi etappidest. Seejärel minnakse loodusesse välitöid tegema ja andmeid koguma (taimestiku kõrguse ja tiheduse mõõtmine ja mitmekesisuse hindamine). Uurimise käigus selgub, milline on taimede kasv erinevates tingimustes ja kuidas elutingimused nende liigirikkust mõjutavad. Hiljem siirdutakse tagasi õppeklassi, kus sisestatakse kogutud andmed tabelisse, analüüsitakse neid ja tehakse järeldused. Programmi lõppedes koostavad lapsed uurimuse kohta ettekande.
Sõbraks metsikute taimedega
Kestvus: 3 tundi
Õppeprogrammi eesmärk on tutvustada neid Eesti looduses kasvavaid taimi, mida on võimalik ühtlasi ka toiduks tarvitada. Õpilased saavad kogemuse, kuidas „söödav“ muutub „toiduks“ ja õpivad looduses kasvavat rohkem märkama ja uue pilguga nägema. Käsitletavad taimed erinevad vastavalt aastaajale.
Programm algab ülevaatega söödavatest ja mürgistest taimedest. Lapsed õpivad taimi eristama ja harjutavad seda ümbruses kasvavate taimede põhjal. Loodusretke käigus ka kogutakse taimi, millest hiljem õpitakse sööke ja jooke valmistama. Pärast metsaandide maitsmist toimub kokkuvõttev juturing, kus jagatakse kogemusi saadud maitsetest ja käsitletakse metsikute taimede toiteväärtust.
GÜMNAASIUM
Looduskaitse ja ökoloogia praktika
Kestvus: 2 päeva
Kahepäevane õppepraktika toimub Nõva looduskaitsealal, kuid külastatakse ka teisi ümberkaudseid kaitsealasid. Programmis osalejad saavad ülevaate looduskaitse vajalikkusest ja selle korraldusest Eestis, kaitstavatest objektidest ja kaitsealustest liikidest. Praktiliste tegevuste käigus viiakse läbi loodusvaatluseid, mille käigus õpitakse lähemalt tundma looduskaitsealuseid liike ja kooslusi. Liikide tundmaõppimise kõrval pööratakse tähelepanu ka nende omavahelistele seostele. Õpilased viivad läbi uurimuse.